Persinfo - Tremelo breidt digitale dienstverlening flink uit

Via een nieuw digitaal loket kunnen gemeentelijke documenten voortaan thuis volautomatisch aangevraagd en afgeleverd worden. Het gaat om 24 attesten en uittreksels, in het totaal enkele duizenden aanvragen per jaar. Een enorme tijdsbesparing voor de burger én de medewerkers van de dienst burgerzaken

Gemeente Tremelo heeft al enkele jaren een digitaal loket waarmee de burger van thuis uit attesten en uittreksels kan aanvragen. De aanvragen waren echter niet volledig geautomatiseerd waardoor het een tijdje kon duren voor de burger het gevraagde document afgeleverd kreeg of zich alsnog naar het gemeentehuis moest verplaatsen.

Voortaan kunnen burgers thuis een aantal gemeentelijke documenten aanvragen en ontvangen en dit zonder tussenkomst van een ambtenaar. Het digitaal loket is 24/7 beschikbaar. Gedaan met verplaatsingen naar het gemeentehuis. Enkele muisklikken volstaan om aktes, attesten en uittreksels binnen enkele seconden digitaal thuisgestuurd te krijgen.

De koppelingen met backofficetoepassingen en authentieke bronnen maken het mogelijk om deze documenten automatisch af te leveren. In de meeste gevallen gebeurt dit onmiddellijk en volledig automatisch. Ook de afhandeling van een uittreksel uit het strafregister waarbij advies van de politie nodig is, verloopt volledig digitaal. Bij meer complexe aanvragen is een minimale tussenkomst van een administratief medewerker nodig om de aanvraag af te handelen. 

Het gaat om 24 attesten en uittreksels, in het totaal enkele duizenden aanvragen per jaar. Op deze manier breiden we onze digitale dienstverlening flink uit en brengen we het lokaal bestuur weer een stap dichter bij de burger. Het betekent immers een serieuze tijdswinst voor de aanvrager, maar ook voor onze medewerkers.

Hoe werkt het?

De burger identificeert zich via zijn elektronische identiteitskaart, via de app Itsme of een alternatieve veilige aanmeldmethode. Het gevraagde document wordt niet rechtstreeks naar de mailbox van de aanvrager gestuurd, maar de burger ontvangt een link naar het document in zijn persoonlijk digitaal dossier. Het document kan meteen afgedrukt worden, maar het blijft ook drie maanden lang online beschikbaar. Een rechtsgeldige elektronische handtekening garandeert de echtheid van het document. De burger kan zijn aanvraag, de status en de bijhorende documenten steeds raadplegen via zijn beveiligde persoonlijke internetpagina.  Er is ook een koppeling met het overheidsportaal My e-Box. Zo kunnen gemeentelijke documenten voortaan snel en veilig afgeleverd worden.

Digitaal loket papieren en attesten


Info:

Bert De Wit, burgemeester, burgemeester@tremelo.be, 0476 85 80 02
Nadia Gijsemans, communicatieverantwoordelijke, communicatie@tremelo.be, 016 52 54 20

Dit artikel werd gepubliceerd op 17 november 2020

Bekijk ook

Nieuwsoverzicht

Deel deze pagina

  • Digitaal loket

Openingsuren en contact

Communicatiedienst

adres
Veldonkstraat 13120 Tremelo
tel.
016 52 54 50
fax
016 52 54 09
e-mail
Vandaag gesloten


Richtlijnen bij jouw bezoek 

Gelieve volgende richtlijnen te volgen bij een bezoek aan de gemeentelijke diensten: