Verhuis buitenland

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit persoonlijk melden aan je gemeente.

Voorwaarden

Je verhuist effectief naar het buitenland.

Hoe aanvragen

Als je naar het buitenland verhuist, moet je dit melden bij de dienst Burgerzaken van je gemeente. Je doet dit ten laatste de dag voor je vertrek naar het buitenland.
Opgelet: Zodra je aangifte gebeurd is, ben je ook effectief uitgeschreven uit het bevolkingsregister.

De aangifte kan gebeuren door een meerderjarige of door de referentiepersoon (gezinshoofd) van het gezin.

Als de adreswijziging voor het hele gezin geldt, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. Als een minderjarige naar het buitenland verhuist, moet iemand die het ouderlijke gezag uitoefent hem bij de aangifte bijstaan.

Na de aangifte ontvang je een document (model 8) waarmee je je op het gemeentehuis, de ambassade of het consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Je Belgische identiteitskaart blijft geldig, maar deze moet aangepast worden. Het adres op de chip wordt aangepast naar 'vertrek naar het buitenland'. Gelieve hiervoor de pin/puk codes mee te brengen. Heb je deze niet meer, dan kan je nieuwe aanvragen op de dienst burgerzaken. Doe dit tijdig, want een aanvraag duurt 2 weken.

Heb je een vreemde nationaliteit, dan wordt de identiteitskaart geannuleerd en ingehouden.

Als je nog documenten of identiteitsbewijzen nodig hebt die moeten afgedrukt of aangemaakt worden, moet je deze eerst aanvragen, vóór je je uitschrijft.

Wat meebrengen

  • adres in het buitenland
  • identiteitskaart van elk lid van het gezin boven de 12 jaar
  • bijbehorende puk- en pincode

Deel deze pagina

Openingsuren en Contact

Burgerzaken

adres
Veldonkstraat 13120 Tremelo
tel.
016 52 54 61
fax
016 53 72 67
e-mail
Vandaag gesloten
Morgen gesloten